Je kijkt met een sociaalecomische blik naar je eigen omgeving, ondernemingen en de wereld. Je leert over lokale en internationale economie, verkoop, grote en kleine ondernemingen, en de administratie die daarbij komt kijken. Ook recht, wetgeving en politiek komen aan bod.
Finaliteit:
info
Type:
A-stroom
info
Oriëntatierichting in de eerste graad met een brede basis van praktijk- en theorievakken.
In het tweede leerjaar A - Economie en Organisatie volg je 32 lestijden:
25 uur gemeenschappelijke vorming
5 uur basisoptie Economie en Organisatie
2 uur keuzegedeelte differentiatie (Flex)
Gemeenschappelijke vorming
In het tweede leerjaar A krijg je 25 lesuren algemene vorming die gemeenschappelijk zijn voor alle leerlingen. De vier secundaire scholen van onze scholengemeenschap bieden voor deze basisvorming ongeveer dezelfde lessentabel aan.
De gemeenschappelijke lesuren worden aangevuld met een basisoptie van 5 lesuren en een keuzegedeelte differentiatie van 2 uur.
De basisoptie
De vijf basisopties waaruit je kan kiezen zijn:
Economie en organisatie
Klassieke talen
Maatschappij en welzijn
Moderne talen en wetenschappen
STEM-wetenschappen
In de basisoptie Economie en organisatie komen 4 grote thema’s aan bod.
In een eerste thema bespreken we de consument in de samenleving. Hierbij gaan we dieper in op het ontstaanvan de marktprijs, binnenlandse en buitenlandse producten, welvaart en welzijn, maatschappelijke trends endiversiteit.
In een tweede thema nemen we de onderneming in de samenleving onder de loep. Begrippen zoals een bedrijfskolom, bedrijfssectoren, stakeholders, werknemer of zelfstandige, winst of verlies, deeleconomie ofcirculaire economie, marketingmix van 6P’s en 4C’s en economisch programmeren via Scratch komen hierbij aanbod.
In een derde thema over de overheid gaan we het belang van de verschillende overheidsniveaus bekijken op de lokale economie en de internationale handel. Subsidies, import en export, globalisering en handelsverbod zijnbegrippen die hier verder uit de doeken gedaan worden. Wat digitale data zijn, hoe ze verzameld en ingezet worden en wat de gevaren zijn die eraan verbonden zijn, kom tin de 3 voorgaande thema’s aan bod. Dit telkens vanuit een ander standpunt. Ook duurzaamheid komt elke keer aan bod
Een laatste en vierde thema gaat over ondernemerschap. Je wordt als het ware zelf een fictieve ondernemer. Je zal een onderneming moeten opstarten en alles zelf moeten regelen. Van het aankopen van producten bij de leveranciers tot het bepalen van de verkoopprijs. Het bepalen van je doelgroep en het maken van reclame. Het regelen van je bankzaken en bedenken hoe je de concurrentie te slim af kan zijn.
Keuzegedeelte Flex
Naast je basisoptie kies je nog een vak uit ons Flexpakket. Dat vak volg je 2 lesuren per week. Elke Arcadiaschool legt eigen accenten bij de invulling van deze uren. Benieuwd naar hoe zij dat doen? Op de website van de school vind je hierover meer uitleg. Je kan doorklikken via het overzicht onderaan deze pagina.
De Flexvakken zijn vooral om twee redenen belangrijk: zij hebben een vormende waarde op zich en zij bieden de kans één of meer studierichtingen te verkennen die starten vanaf het derde jaar. Zo wordt, in de geest van een leerlinggericht onderwijs, de definitieve studiekeuze nog uitgesteld en kan je nadien meer gefundeerd een goede studierichting uitkiezen.
Lessentabel
Wat na het tweede leerjaar?
Basisopties zijn nog geen studierichtingen. Geen enkele keuze zet je vast voor je verdere studies. Je kan vanaf het derde jaar nog alle studierichtingen aanvatten. Alleen Latijn en Grieks worden uitgesloten voor wie in het tweede jaar die vakken niet kiest.
Dan ben je absoluut welkom! We geven je een overzicht van de Arcadiascholen die deze opleiding aanbieden. Maak gerust even kennis via onderstaande links.
Bij Arcadia zetten we bewust in op een gevarieerd studieaanbod. Neem dus zeker een kijkje naar onze andere opleidingen. Er valt nog heel wat te ontdekken.